by Lisa charlotte Baudouin Lie.
I Cloni er en opplevelse, en hendelse og et sted for overskridelse av dagliglivet. Stilen har fellestrekk med koreografi og komposisjon. Tekst, handling og det som skjer i komposisjonen, kan betraktes som en temporær skulptur eller en kropp, der publikum er en del av kretsløpet.
Den hellige narren viser oss det banale i det høytidlige, rører det urørbare, og peker mot at vi ser etter frelse på feil plass. I dagens økende prekariat vokser behovet for stabilitet. Sosial trygghet vaskes vekk under føttene våre, idet de store sosiale reformene fra forrige århundre bygges ned. I Cloni er en refleksjon over narren og dens utsatte posisjon og viktige rolle som samfunnets kritiske speil. I Cloni tematiserer lengselen etter noen som er større og sterkere, og rører ved spørsmål om behovet for religion og mystisisme i en tilsynelatende rasjonell tidsalder som går av hengslene. Finnes det noe bedre, klokere, renere som kan redde oss? Kan vi le av vår hjelpesløshet idet vi innser at dette i prinsippet ikke finnes og at de døde som manes frem kommer tilbake med interiørtips - noe som i synnerlighet peker mot at det ikke finnes noen høyere mening å strekke seg etter og at det ansvaret vi nekter å ta hviler på oss, der vi kaver rundt på jakt etter bestemødre i et Peter Pan-aktig forsøk på å aldri bli voksne.
Stykket har turnert til Teaterhuset Avant Garden, BIT-Teatergarasjen, Stamsund Internasjonale teaterfestival 2016 og Oslo internasjonale teaterfestival 2017, og vil turnere i 2017 til Schauspielhaus Wien og i 2018 til Turteatern i Stockholm.
The Writers’ Guild of Norway is not the agent of the authors in this database.
If you wish to have this text performed, make contact with the author or author's representative.
You have to log in to download this manuscript.