by Elsa Kvamme.
En dokumentar om Jan Erik Vold, poeten hele Norge kjenner, men få vet noe om.
Sorry brødre, det ble meg er en dokumentar om poeten hele Norge kjenner, men få vet noe om. Jan Erik Vold er fortsatt aktivt med i samfunnsdebatten, diktene hans både leses og brukes, og flere år etter at han spilte inn plater med Chet Baker og Jan Garbarek er han stadig er en svært ettertraktet performer. Men hvor kommer det store engasjementet fra, og hvorfor fortsetter han stadig å være en rullende stein? Sammen med Jan Erik Vold besøker Elsa Kvamme noen av stedene som har formet ham og verkene hans – som barndomshjemmet på Bislett, 50-tallets jazzklubber i New York, og Dagbladets redaksjon, hvor faren Ragnar Vold arbeidet som utenriksredaktør. Ikke minst blir det et gjensyn med Profil-kretsen, hvor han sammen med blant andre Dag Solstad, Einar Økland og Espen Haavardsholm skapte et vendepunkt i moderne norsk litteraturhistorie. Han møter igjen den nå 12 år gamle Nathan Eshete, som fortsatt bor i Norge, takket være den store aksjonen mot utkastelse som også Jan Erik Vold var en del av. Sorry brødre, det ble meg er en dokumentar laget i et poetisk formspråk, hvor nåtid kombineres med fortid, og dikt med biografisk materiale. For Elsa Kvamme utgjør dette siste del av en dokumentar-trilogi om mennesker som gjør og har gjort en forskjell, som ellers omfatter Det umuliges kunst (2017) og Opprørsskolen (2018).
Det umuliges kunst, Trikken til Auschwitz (coprod); Legenes Krig, Konger av Oslo, Lyden av pappas kamera, Tysklandsstudenter.
The Writers’ Guild of Norway is not the agent of the authors in this database.
If you wish to have this text performed, make contact with the author or author's representative.
You have to log in to download this manuscript.